Linzen – Notenbrood

Standaard

Dit weekend had Michael, Linzen – Notenbrood, gemaakt. Onze mede-lopers konden het wel smaken en hadden graag het receptje. Dus zoals beloofd 🙂

Voor 6 – 8 personen

  • 115 g rode linzen
  • 115g hazelnoten
  • 115g walnoten
  • 1 grote wortel
  • 2 stengels bleekselderij
  • 1 grote ui
  • 115g champions
  • 50g boter, plus extra om in te vetten
  • 1tl mild kerriepoeder
  • 2el tomatenkethup
  • 2 el worcestersaus
  • 1 ei, losgeklopt
  • 2tl zout
  • 4el fijn gehakte verse peterselie
  • 1,5dl water

Michael deed er nog extra

  • 1tl kurkuma
  • 1tl gember
  • 1tl komijn

in

Doe de linzen in een schaal, zet ze onder water en laat ze 1 uur weken.

Maal de noten in de keukenmachine, maar niet te fijn, en doe ze over in een grote schaal.

Snijd wortel, bleekselderij, ui en champions in stukjes en hak ze fijn in de keukenmachine

Verhit de boter in een steelpan. Voeg de groenten toe en bak het geheel onder af en toe roeren 5 min op een laag vuur.

Voeg de kerriepoeder toe (zoals michael deed ook de kurkuma, gember en komijn) en kook alles nog 1 min.

Neem de pan van het vuur en laat de inhoud afkoelen

Giet de geweekte linzen af, roer ze door de gemalen noten en voeg de groenten, ketchup, worcestersaus, peterselie, het ei, zout en water toe

Verwarm de oven voor op 190 °C

Vet een bakblik met een inhoud van 1 liter in en beleg het met vetvrij papier of aluminiumfolie.

Doe het groentenmengsel in het bakblik en druk goed aan.

Bak het brood ruim een uur in de oven tot het stevig is; bescherm de bovenkant met aluminiumfolie als hij begint aan te branden.

Laat het brood 15 min. afkoelen voordat u het stort en papier verwijdert. Het brood blijft vrij zacht.

Uit: De VegaBijbel, de 500 beste recepten zonder vlees, onder redactie van Valerie Ferguson, Veltman Uitgevers, P. 164

Over astariacarmen

Ik ben Carmen en ga studerend, lopend, wandelend en fietsend door het leven. Het zal jullie opvallen dat ik een bezige bij ben. Mijn ventje Michael wil ik zeker ook niet vergeten :-) 2 jaar terug ben ik gestart met de studie gezondheidsconsulent. Ondertussen ben ik afgestudeerd en wil ik meer en meer mijn kennis op vlak van gezondheid verruimen. Zo vang ik in najaar de studie herboriste aan. Persoonlijke ontwikkeling is ook een belangrijk gegeven in mijn leven. Met deze blog wil ik iedereen op de hoogte houden over mijn loopavonturen. Maar wil ik ook dingen meegeven vanuit mijn studies, mijn ervaringen, ... Namasté Carmen

»

  1. Pingback: Linzen – Noten after-sports-cake – Spunky Mindfood

Geef een reactie

