Body for life – The Challenge

Standaard

Jess had me al eerder warm gemaakt voor body for life. Zij en Dillie zouden starten na hun marathon. Ik ging het nog bekijken. (Uiteindelijk ben ik 29 oktober gestart)

Het cardio-gedeelte was niet zo een probleem. Maar de krachttraining? Dat is een ander paar mouwen. Ik heb dus echt geen kracht. Vooral dan in mijn bovenlichaam. (Om in mijn woorden te zeggen: “mijn platte mupsels aanpakken” ) Dus was/is body for life wel een goed opstapje.  En wordt het gecombineerd trainingsprogramma in mijn leven geroepen. Het is niet alleen trainen. Maar ook een aangepast voedingsprogramma.

Hoe integreer ik body for life in mijn (druk) leven?

Normaal is het bedoeling om drie maal cardiotraining en drie maal krachttraining te beoefenen.

Bij de cardiotraining is het de bedoeling om in 20 minuten tijd naar een hoge intensiteit te gaan.

Nu de cardio doe ik niet aan de hand van HIIT’s. Ik volg mijn gewoon loopschema en zal soms tijdens mijn trainingen een interval inlassen of heuveltraining te doen. (Ook iets waarbij de hartslag omhoog gaat ;-))

Mijn loopschema is niet bepaald rustig. Weken van 60km, 80km, … zijn mij momenteel niet vreemd. Een voorbeeldje van mijn schema van komende week:

 

Maandag Rust 🙂 + avondschool bedrijfsbeheer
Dinsdag 8km lopen (voor het werk)

Yoga (’s avonds)

Woensdag 12km lopen (’s avonds)

Krachttraining lower

Donderdag Krachttraining upper +  avondschool herboriste
Vrijdag 18km lopen voor het werk (heel vroeg vertrekken van Hoboken naar Lier)

’s avonds iets gaan drinken met de collega’s

Zaterdag 32km lange duurloop + verjaardagsfeestje = Cheatday
Zondag 10km lopen + krachttraining lower

 

= goed voor 80km loopplezier = +/- 9uur looptraining, 1,5u yoga, 3u krachttraining, 6,5u avondschool en 38,75 u werken 🙂

Druk drukker drukst???

Bij de krachttraining is het bedoeling om elke training een ander deel van het lichaam te doen. Upper of Lower body. Dus de ene week heb je twee maal Upper en één maal Lower en de andere week andersom. Je moet elke oefening herhalen.

  • Eerst 12x met een minder zwaar gewicht,
  • dan 10x maal, gewicht al iets zwaarder
  • dan 8x,
  • dan 6x en hierbij moet je echt moeite doen om het gewicht omhoog te krijgen en
  • dan terug 12x met het minste zware gewicht.

Zeker niet voor sissies 🙂

Ik heb thuis gewichtjes en een zitbal om mijn trainingen te doen. (afgelopen vrijdag nog een setje bijgekocht)

Het body for life – programma heeft oefeningen voor elk deel van het lichaam: http://bodyforlife.com/library/exercise/weight-training

De body for life challenge bestaat natuurlijk niet alleen uit kracht- en cardiotraining. Ook wordt er op de voeding gelet:

Er wordt 6 keer per dag gegeten. Daarbij eet je telkens koolhydraten en eiwitten. En twee maal per dag eet je een groentenportie.

Wat er ook in het programma zit? Een “Cheat-day”! Op de dag mag je eten wat je wil. (Is dat niet fijn?)

Het menu van de week wordt begin van de week gepland… Met de verschillende avonden school,yoga, lopen is het echt puzzelen om een ‘gezonde’ maaltijd op tafel te toveren. ’s morgens maak ik mijn ‘schoofzak’ met al mijn potjes met eten. Ik bereid dan bvb mijn middagmaal al voor. Op mijn werk maken ze al grapjes als ze mij zien aankomen met mijn goed gevulde shoppertas.  Maar als ik niet in snoepen wil vervallen is dat echt nodig. PLANNEN PLANNEN PLANNEN!  is de boodschap.

De eerste week heb ik al overleefd. Nog 11 weken te gaan 🙂

De foto’s op de site zijn duidelijk. Benieuwd of ik er ook zo ga uitzien 😉 Mijn VOOR foto is al genomen 🙂

 

 

Jess heeft nog mensen uitgedaagd : De “November Core Challenge” Die kon ik dus ook niet laten liggen! Momenteel zit ik al aan 130 sec. :-p

We weten wat doen de komende weken :-p

Ik hoop dat ik het 12 weken zal kunnen volhouden. Ik ben in ieder geval gemotiveerd!  Wie wil er niet goed uitzien? 🙂

 

 

 

 

Over astariacarmen

Ik ben Carmen en ga studerend, lopend, wandelend en fietsend door het leven. Het zal jullie opvallen dat ik een bezige bij ben. Mijn ventje Michael wil ik zeker ook niet vergeten :-) 2 jaar terug ben ik gestart met de studie gezondheidsconsulent. Ondertussen ben ik afgestudeerd en wil ik meer en meer mijn kennis op vlak van gezondheid verruimen. Zo vang ik in najaar de studie herboriste aan. Persoonlijke ontwikkeling is ook een belangrijk gegeven in mijn leven. Met deze blog wil ik iedereen op de hoogte houden over mijn loopavonturen. Maar wil ik ook dingen meegeven vanuit mijn studies, mijn ervaringen, ... Namasté Carmen

Geef een reactie

